IMC – India meets Classic presents …

… radio shows for Indian (Music) Culture

We like to remember the 63rd anniversary of vocalist Ustad Faiyaz Khan (02/08/1881-11/05/1950)

Posted by ElJay Arem (IMC OnAir) on November 5, 2013

Join-our-group-on-FB… written/translated by Rajesh Kelkar (member of our FB Group “Indian classical“)

5 नवंबर 1950…भारतीय संगीत के सूर्य (आफताब ए मौसिकी उस्ताद फ़ैयाज़ खानसाहब-जन्म 8 फरवरी 1881) का अस्त हुआ।

भारतीय शास्त्रीय संगीत के श्रेष्ठतम कलाकारों की बात आती है तो उनमे शीर्षस्थ नाम है-आफताब-ए-मौसिकी उस्ताद फ़ैयाज़ खाँ।

आप बड़ौदा दरबार मे राजगायक तो थे परंतु भारतवर्ष के अन्य सभी राजघरानों, शास्त्रकारों, कलाकारों, रसिकों में सर्वाधिक प्रिय थे। आप को “महफिल ए बादशाह” कहा जाता था।

संगीत की दुनिया मे शायद आप एक ही कलाकार रहे की जो ध्रुपद, धमार, खयाल, ठुमरी, टप्पा, तराना, ग़ज़ल एवं भजन तक के सभी गायनप्रकार समान कुशलता से गाते थे। इसीलिए आप चौमुखी कलाकार कहलाए।

आल इंडिया रेडियो के इतिहास मे 27 अक्तूबर 1927 के दिन बंबई रेडियो पर सर्वप्रथम राग यमन से शुभ शुरुआत आप ही के गायन से हुई।

कवि जयदेव कृत संस्कृत अष्टपदी “वंदे नंदकुमारम” की सर्वप्रथम रेकॉर्ड आप ही की निकली। जो राग काफी पर आधारित है।

गुरुदेव रवीन्द्रनाथ ठाकुर, श्रेष्ठ कलाकार सुरश्री केसरबाई केरकर, ऊ अमीर खान, ऊ विलायत खानसाहेब, पं कुमार गंधर्व, आधुनिक भारतरत्न कलाकार जैसे की उस्ताद बिस्मिल्लाह खान, पं रविशंकर, पं भीमसेन जोशी, स्वरसाम्राज्ञी लता मंगेशकर हो या, कुंदनलाल सहगल-प्लेबेक सींगर, लच्छु महाराज जैसे विख्यात नृत्यकार, सचिनदेव बर्मन-नौशाद-रोशन-हुस्नलाल भगतराम-एस एन त्रिपाठी जैसे संगीतकार हो, आप की प्रतिभा से प्रभावित हुए बिना नहीं रहे।

बड़ौदा की आज की फ़ैकल्टी आफ परफोरमिंग आर्ट्स मे भी आप ने कई वर्ष तक विजिटिंग प्रोफेसर के पद पर कार्य कर विद्यादान कार्य किया। आज़ादी के बाद “पाकिस्तान” जाने की लालच दी जाने के बावजूद अपने वतन “भारत” मे ही रहने का निर्णय कर अपना देशप्रेम खुले दिल से व्यक्त किया।

ऐसे महान कलाकार को आज उनकी पुण्यतिथि पर हम पुण्य स्मरण करते है।

Join-our-group-on-FBToday (5th November 1950) is death anniversary of the legendary Ustad Faiyaz Khan (Born on 8th February 1881), the Aftaab e Mousiqui-Son of Music.

Ustad ji was court musician of Baroda. He earned extreme popularity equally among all other courts of Princely states, Musicologists, Musicians/Performers and Connoisseurs, which made him “Badshah e Mehfil-Emporer of Concerts”.

He was probably the only musician who could sing all varieties of genres such as Dhrupad, Dhamar, Khayal, Thumri, Tappa, Ghazals & Bhajan with equal ease. This made him an all rounder musician. He was considered as most authentic singer in terms of purity of Raga-as wholeheartedly acknowledged by musicologists such as Pt. V. N. Bhatkhande & Prof. B. R. Deodhar.

He was first to perform live, in the history of All India Radio-Mumbai on 27th February, 1927. He began his recital with Rag Yaman.

He was first to record Jaydeva’s (great Vaishnava saint poet) Ashtapadi in Sanskrit-“Vande Nandkumaram” set to Rag Kafi.

His admirers included Gurudev Rabindranath Tagore, Surashree Kesarbai Kerkar, Ut. Amir Khan, Pt. Kumar Gandharva, Ut. Vilayat Khan, Bharat Ratna such as Ut. Bismillah Khan, Pt. Ravi Shankar, Lata Mangeshkar, Playback singer-K L Saigal, great Kathak dancer-Lachchhu Maharaj, Music directors such as S D Burman-Naushad-Roshan-Husnalal Bhagatram-S N Tripathi-Shrinivas Khale and many more. They all were inspired with Ustadji’s musical personality.

He served at the present Faculty of Performing Arts-Maharaja Sayajirao University of Baroda as a visiting Professor for quite a few years. On being offered to migrate to Pakistan, he humbly refused and preferred to stay in Baroda and expressed his patriotism.

As per “India Today” His name appeared among 100 most influential personalities India of 20th century.

We humbly pay tribute to this great Musician of India.

(Source: 11/05/2013 – FB Group “Indian classical“)

Raga Suddha Kalyan, Maru Bhihag and Kamod by Ustd. Faiyaz Khan

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