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Hamburg: 7th South Asia Day (14th Nov 2009)

Posted by ElJay Arem (IMC OnAir) on November 2, 2009

This year’s South Asia Day at the University of Hamburg is already the 7th in the series. Having established itself as a traditional yearly event, it offers Hamburg’s public the opportunity to gain information regarding not only the perspectives of South Asia but also regarding the increasing relevance of this dynamically developing region for Germany and Europe as a whole.

Some impressions of the concert evening on 14th Nov ’09 (click on it for “slide show” @ Flickr)

Slide-Show-IMC-OnAir-Live-Recording-7th-South-Asia-Day-2009-1

Programme 2009 (topics)

  • The role of the middle class in South Asia (economically, politically and socially)
  • Theatre in South Asia (afternoon)… see Indian Theatre
  • Dance, Music and Vocals (evening)

Event Organisation

logo_uhhWith three professorial positions for South Asian studies and one position for Tibetan studies, as well as two Lecturerships, Hamburg has one of the largest Departments of Indian and Tibetan studies in Germany. Research and teaching cover a broad spectrum of cultural, religious, historical and social-historical studies, with an emphasis on the use of primary sources as the red thread, especially texts in a range of Indian languages and Tibetan.

AAIlogo_IndTibIn the courses offered, cultural continuities are emphasized within an historical perspective and a keen awareness of diachronic change. Students are strongly encouraged to spend a period abroad at partner universities in South Asia or in Europe.

Excellent library facilities are available, with unique collections in the areas of Jaina and Buddhist studies (including Tibetan canonical texts), and strong holdings in literature in Sanskrit as well as in modern Indian languages.

In both research and teaching, the Department has several clearly defined main focal areas:

1. Classical Indian Studies are strongly represented, with research interests in: Indian religious traditions, with particular emphasis on Buddhism, from its origin to later tantric developments; Indian philosophy;and Sanskrit literature, ranging from epic and Puranic to court poetry.
2. Modern South Asian Studies in Hamburg aim to cover the entire subcontinent. The main primary sources studied are literary texts, film, and other media, starting from the end of the nineteenth century. These materials are studied from various theoretical perspectives: literary criticism, linguistics, and social and political studies. A principal focus is recent developments and cultural phenomena, explored in a broad historical, cultural and religious context.
3. TIBETOLOGY

University of Hamburg
Department of  Culture and History of India and Tibet
Asien-Afrika-Institut
Alsterterrasse 1
20354 Hamburg
indologie@uni-hamburg.de

Prof. Dr. Tatiana Oranskaia
Indology (Neuzeitliches Indien)
Stellvertretende Leiterin der Abteilung
Tel.: +49-(0)40-42838-3387
tatiana.oranskaia@uni-hamburg.de

Secretary: Christina Edingloh
Tel.: +49-(0)40-42838-3385
Fax : +49-(0)40-42838-6944

7_SAT Flyer-Front-Cover-2009….7_SAT Flyer 2-Inlet-1

Die Südasien-Tage an der Universität Hamburg bieten der Öffentlichkeit der Hansestadt und ihrer Umgebung Einblick in die heutige politische, soziale, kulturelle und wirtschaftliche Entwicklung Südasiens. Dazu gehören Afghanistan, Bangladesch, Bhutan, Indien, Malediven, Nepal, Pakistan und Sri Lanka. Bei der Organisation und Durchführung der Südasien-Tage arbeiten kulturelle Vereine dieser Länder in Deutschland mit der Universität (Asien-Afrika-Institut, Abteilung für Kultur und Geschichte Indiens und Tibets) zusammen.

Das Partnerland des 7. Südasien-Tags ist Nepal.
Das Programm der diesjährigen Veranstaltung greift zwei Aspekte auf:

Am Vormittag steht

  • Die Rolle der Mittelschicht in Südasien (wirtschaftlich, politisch, sozial)

zur Diskussion.

In einer ersten Gesprächsrunde werden die Vertreter der Botschaften aus den SAARC-Staaten (South Asian Association for Regional Cooperation) ihre Sichtweisen vortragen.

Im Anschluss wird das Thema in einer Podiumsdiskussion von Wissenschaftlern, Politikern und Journalisten erörtert werden.

Die tradierten sozialen Ordnungen – vermögende Oberschichten, stagnierende Mittelschichten und Armut in den Slums der Großstädte und auf dem Lande – unterliegen in allen Ländern Südasiens dem Wandel. Im Zuge nationaler Programme zur Liberalisierung und Modernisierung der Wirtschaft und als Begleiterscheinung der unvermeidlichen Einbindung in den globalen Markt wächst in allen südasiatischen Volkswirtschaften in dynamischer Weise eine starke Mittelschicht heran:

Der Bedarf an akademisch oder fachspezifisch ausgebildeten Kräften für die Bereiche Führung, Finanzen, Forschung, Entwicklung, Fertigung, Vermarktung, Personal und Kontrolle in einer auf die nationalen und internationalen Märkte ausgerichteten Volkswirtschaft wächst in allen Ländern Südasiens.

Der Zugang zu diesen Berufen ist an Ausbildung, nicht an die gesellschaftliche Stellung des Elternhauses gebunden. Im Wettbewerb verdrängt im Zweifel Leistung auf Dauer gesellschaftliche Stellung als dominierendes Kriterium für Aufstieg und Fortkommen. Der steigende Bedarf der Wirtschaft nach leistungsfähigen und leistungsbereiten Fachkräften greift in wachsendem Maße auf die den sozialen Aufstieg suchende Schicht des Landes zurück. Die Anforderungen des Markts dienen als Promotoren zur Überwindung kastenbegründeter Diskriminierung.
Aber es gibt nicht nur positiv einzuschätzende Folgen der Modernisierungsprozesse. Nicht wenige sehen die von Armut geplagten Schichten der Bevölkerung – und das sind im Durchschnitt mehr als 30 Prozent der Bevölkerung – als Opfer der wirtschaftlichen Modernisierungsprozesse. Staatliche Subventionen mögen den Hungertod vermeiden, aber sie ermöglichen nicht die Überwindung der strukturell verwurzelten Armut. Was ist zu tun? Weder autoritäre noch demokratische Regierungen scheinen überzeugende Antworten zu haben.

Das Nachmittagsprogramm beschäftigt sich mit dem Thema

  • Theater in Südasien

Videogestützte Kurzbeiträge der Südasien-Vereine in Hamburg zum Thema Theater in den einzelnen Ländern Südasiens befassen sich u.a. mit folgenden Fragen:

Welche Rolle spielt Theater in den Ländern Südasiens? Welche Formen hat es? Wie ist das Verhältnis von Tradition und Moderne in diesem Bereich?

Länderbeiträge:

Asef Jaghoori ( Afghanistan)
Dr. Satya Bhowmik ( Bangladesh)
Prof. Dr. Dorji Wangchuk ( Bhutan)
Dr. Ram Prasad Bhatt ( Indien)
Günter Sprenger ( Nepal)
Ali Asghar ( Pakistan)
Kodithuwaku Aarachchi K.A.C Sepalika ( Sri Lanka)

Moderator: Tobias Grote-Beverborg, Deutsche Welle, Bonn

Ein abendliches Programm mit

  • Tanz, Musik und Gesang

beschließt die Veranstaltung. Fotoausstellungen und Informationsstände im Konferenzbereich und natürlich ein reichhaltiges Angebot der südasiatischen Küche ergänzen das Programm des 7. Südasien-Tages.

Manoj Baruah (Violin)

Manoj Baruah

Geschwister Nepali: Nepalesische Volkstänze

Manoj Baruah (Assam): Geige, Tabla-Begleitung: Ashok Mukherjee

Inamullah Khan: Volkstanz aus Gilgit, Pakistan

(Source: 10/2009 – Universität Hamburg – Asien-Afrika-Institut – (ENG))

PRAHALADA CHARITRAM – Koothu-p-pattarai

Indian tradicional play, performed by Koothu-p-pattarai. A Tamil theatre company based on Chennai, Tamil Nadu, directed by Mr. N. Muthuswamy.

N. Muthuswamy Born in 1936 in Punjai village, Tamil Nadu. Natesan Muthuswarny is a leading playwright, director and pioneer on experimental Tamil Iheatre. He started his literary career as a short-story writer. Later he took to playwriting and produced his first play Kaalam Kaalamaga in 1969. Since then he has contributed a number of plays including Unthichuzi, Kattiyakkaran,Nattunayappan ,England, Jhenaliraman and Padukalam. In 1977 he found his own theatre group Koothu-P-Pattarai .

Closely interacting with traditional theatre forms including Theru-K-Koothu, Koothu-P-Pattarai has successfully produced over fifty stage plays. It has also produced street plays. N.Muthuswamy has published a number of short stories and essays on theatre,besides plays. He has presented his plays in major cities of India and also outside the country. He was honoured with the Sangeet Natak Akademi Award in 1999-2000.

(Source: 04/12/2006 – Lecture 1. Tamil Folk Theatre – By N.Muthuswamy @ wiki.indianfolklore.org)

One Response to “Hamburg: 7th South Asia Day (14th Nov 2009)”

  1. […] impressions of the 7th South Asia Day on 14th Nov ’09 with concert evening of Indian Classics: Manoj Baruah (Violin) (click on it […]

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